torsdag 21 februari 2008

Hemma bra men bort vill man

Jag fattar inte vad jag gjort idag! En hel dag och jag har inte satt foten utanför huset, jag har heller inte rört mig utanför en 30m radie från soffan i vardagsrummet på hele dan. Torsdagar som jag blivit helt benådad från att behöva vara i skolan på, en perfekt dag för att ha tid med annat. Det finn tusen saker ja borde göra och vad gör jag.. Ingenting!

Min nya psykologi lärare berättade igår om hur det finns två sorters stress hantering. Människor som utsöndrar adrenalin och springer för livet eller som stannar och slåss för sitt liv när de står inför att livshotande faktum. Typ som när våra kära förfäder jägarna på sin tid stod öga mot öga med björnar. Sen finns det också de som utsöndrar noradrenalin, de drabbas av panik och kolapsar på stället för deras sinnen inte klarar av stressen att stå öga mot öga med döden. Eftersom björnar inte intresserar sig för still liggande varelser och uppfattar dessa som redan döda överlevde även denna typen av människa. Precis som de som som stod pall och fajtas för livet.

Så det var altså dessa två typer av stresshantering som förts vidare via jägarnas gener. Det är altså deras fel att ja nu sitter här helt passiv utan att göra något åt alla de saker jag borde. Helt värdelöst, värdelösa jägare..vem e så dum att kolapsa framför ögona på en björn och sen vara ännu dummare och tro att någon skulle vilja ärva hans gener.
Jägare va..

1 kommentar:

Anonym sa...

Här slår man på stort! :D
Snygg bakgrund!