fredag 23 maj 2008

Kollektivtrafik va

Är det inte så att jorden håller på att gå under? Är det inte så att om vi inte göra drastiska åtgärder och skär ner på koldioxid utsläppen så förtärs ozonlagret och jorden kommer sakta koka sönder.. Jag vet inte men jag tycker ialla fal att det budskapet nått alla människor genom media väldigt bra och tydligt. Vi ska lära oss att åka kollektivt, sammåka. Det är bra, då spar vi på utsläppen och ozonet kan fortsätta skydda oss mot farlig uv-strålning.

Därför tänkte jag idag att; tusan om jag ändå inte skulle ta cykeln till bankeryd och sedan bussen vidare in till stan. Sagt och gjort, jag känner mig ett med naturen där jag kommer cyklandes. På bussen på väg hem senare samma kväll sitter jag och ler och känner vilken bra människa jag är. På bussen kliver då två kontrollanter. Brrra att jag alltid stämplar mitt kort, tänker ja nöjt! Töserna bakom mig får problem med korten, himla ungar tänker jag, brott lönar sig icke! Det blir min tur att dra kortet men tro tusan att det då är fel. Jag fattar ingenting då de ställer sig och börjar skriva på en bötes lapp. När jag frågar vad det är jag gjort säger de att jag stämplat en zon för lite..300kr ska du böta, det är inte så mycket, säger han. Inte för honom kankse, men för mig. En himla student, klart det är mycke! 1/3 av min månadsinkomst.
vad sjutton är det med världen va?! Ska man straffas för att man väljer att åka kollektivt? Räcker det inte med att de redan nu e svindyrt att färdas via buss och tåg? Tydligen inte. Nej för då ska de dra pengar från sånna som faktiskt är hederliga och bara vart med om ett missförstånd.Det gör mig tokig och får mig att vilja slita av mitt hår. Jag fattar bara inte vad Sverige vill. De vill att vi ska åka kollektivt, men när vi gör de längtar de bara efter att dra oss på pengar. Fy va nöjda dom måste vara med sig själva nu..nästa gång tar jag bilen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har de ingen respekt för studenter nu för tiden! GAAH! Jag menar en som tjänar ca 15,000-20,000 i månaden så är det kanske ingen ting.. Men VI, vi som ska ta studenten som endast får 1050kr i månaden som oxå har krav på oss att köpa studentklänning/mössa å massa andra grejer.. usch nej! tvi tvi på staten å vägverket när de gjorde så mot dig! En SMäll är vad de borde få!!