fredag 15 maj 2009

Min far & jag

Idag hade pappa Torsten el-lära med dotter Tanya. Det hela började med att jag igår stod böjd över vedklyven och kunde inte få den att fungera. Jag traskade upp till min mamma som såg lika frågande ut som jag kände mig när jag undra vad jag kunde ha gjort för fel. Så vad gör man då? Jo, man ringer han som har svaren på allt och lite till; Pappa Torsten. Efter att han ställt de grundläggande frågorna som; "har du satt i kontakten?" och "är elen igång?" Men så ber han mig kolla efter "handsken" och kolla hur den är kopplad. Förbryllad ser jag mig omkring och undrar vad tusan en handske har med elen och göra. Men se där vad lite ovetskap kan ställa till det, för handsken är ju, för du obildade som inte visste detta, de två delarna i en trefaskontakt som kopplar samma elsladdarna. Se där, och efter dagens el-lektion om hur man kopplar dessa rätt så motorn orkar dra åt rätt håll, så har jag även fått lära mig att kontakerna har namn också; den ena delen hane och den andra delen heter, inte fullt så otippat, hona.
Där ser man. Här i Munkaskog blir du allt klokare för var dag som går.

Inga kommentarer: