måndag 19 oktober 2009

SM mästarens härliga kinder

Corro de Fåros - Undersåkers egna tolkning av Spaniens Corro de Torros. Men eftersom dessa delar av landet ligger lågt med tjurar så tog man det som ligger närmast, tycket man, nämligen får. I lördags var det alltså fårrusning genom byn och hela byn var ute och jollrade på gatorna (ca 400pers). Självklar vart vår kära fjäll & frilufts klass på plats med att erbjuda våra tjänster såsom ett bjudande på fattiga riddare, p-vakter, fotografer mm. På plats utanför ett av de stora fårtälten där Sm i fårklippning körs för fullt står jag i en barnaskara och målar rosiga små kinder. Så ser jag Sm mästaren i fårklippning komma plöjande genom barnen från ingenstans och i nästa stund står han framför mig och säger; "Är det du som målar ansikten"? Ja nickar lite fånigt men glatt och pekar på den lilla 30cm höga stubben på marken. Utan tvekan slår han sig ned och sen sitter jag där med denna kanske runt 30år gamla hunken som för övrigt inte klagade på att han satt med knäna nästan uppe i hakan. Med ett barnsligt leende målar jag hans oh så manligt stubbiga kinder och i mitt happy-land i huvudet ljuder ett kvitter; lalala lala la la.
Jag kommer aldrig att tvätta mig högra hand igen.

Inga kommentarer: