onsdag 14 april 2010

Happy B-day!


13:e April, en dag som i år heller inte lät mig gå orörd förbi. Att få vakna till underbar korus av röster. Va. 7.30 stod ni där. 15 spridande ansikten som blickade på mitt sömndruckna ansikte. För att sedan bombas av en minst sagt sprirande mor som sjöng in tre olika varianter på "va e de för en dag"; hård rock, opera och en som jag får sätta under en ny genre som jollrande-mor-i-skog+hundar. :)
Fler och fler samtal och meddelanden under dagen och det har liksom samlat sig som sockervadd kring hjärtat på mig samtidigt som enorm saknad infinner sig då man påminns om att man har armt älskade familj och vänner på så olika håll i landet och världen.
Men ömsom sol och ömsom snö i ansiktet har min april levt upp till sina luriga väderskiftningar. Och när jag sedan kom hem och infann mig på mitt rumsgolv öppnandes de omtänksamt uppskickade paketen och breven, så var det inte längre smält snö som rann över kinderna. Vackra människor! Fina små ord, fina små ting.
Strax därpå blir jag iväg lurad på en, vad jag tror, förtroende promenad med en tös i klassen. Istället får jag skämmas över mina blåa ögon då jag väl hemma igen återvänder till mitt rum för att packa, öppnar dörren och ser bara massa galna färger rasa emot mig och skriker av fasa. Men så ser jag att mitt bland detta hav av färggalna ballonger så sitter dessa vackra människor som så vackert startade min dag imorse. Vad finns det då mer att säga.. ingenting, tänker jag, och tårarna var så ett faktum då jag läste deras synnerligen söta, ihopkommpade rim till mig.
Min första födelsedag hemifrån och kanske är man lite mer vuxen nu då, än för ett år sedan. Kanske vet jag lite mer och kanske vet jag lite bättre.. Just nu vet jag bara att jag aldrig haft en så bra klass som jag haft detta året, och aldrig kommer den att komma igen.. Aldrig förr har ett hav av ballonger i alla regnbågensfärger blåst upp av en klass för min skull. Jag ska bada i det inatt osså ska jag ta med er i mina drömmar där ni inatt får galoppera med på varsin vitspringare vid sidan om mig.
Tack för det ni är, här uppe där hemma & där borta. Tack för att jag för känna mig hemma och välkommen i två helt olika världar.

Inga kommentarer: