lördag 16 juni 2007





























Hello!!
Nu har snart en vecka gått, och tiden har bara rusat iväg. Samtidigt som det känns som det var nyss jag satt på planet och snyftade så känns det som jag varit hemifrån en lång evighet! Redan andra dagen fick jag guida min första tur. Den tredje dagen fick jag vara med att fösa flocken på häst ryggen! Det var fantastiskt roligt, kändes sådär som på cowboy filmer. Kommer galopperande över fältet och tjoar o gormar åt flocken J

Igår var jag Inni. Då fick jag göra en massa hushållsarbete och ficka lunch, fika och middag till alla. Jag gjorde en utsökt god lasange som blev mycket uppskattad och jag översaskade mig själv väldigt positivt haha.

Här om dagen fick jag min första dos av stresshantering. Det har vart en rätt lugn dag i stallet osså blir kl 4 o jag ska precis träna en häst för att sedan gå in o ta en dush för att gå ner te hotellet kl 5 o vara där o servera middag o diska där under kvällen. Då kommer en av stall cheferna o säger åt mig att efter jag ridit den hästen ska jag hämta in 15 hästar till ridskolan från en hage som hon pekar på bortanför paddock och sedan sadla o tränsa dem så de e färdiga till kl 5! Jag bara gapade och trodde hon skämtade, innan jag fattade att hon mena allvar. Så jag far iväg med hästen o sen springer jag iväg med 4 träns och drar ut 4 hästar åt gången ur hagen och radar upp dem. Jag får iaf lite hjälp sen så vi var färdiga till kl 5. Men jag blev ändå bara 20 min sen.. J en bra start iaf.

Sen skulle vi guida en grupp på 26 pers idag, vilket är det största antalet jag vart med o guidat hittills. Så står vi med alla hästarna färdiga på gårdsplanen och ser en stor buss rullar in. Och inne i bussen ser man små japaner klistrade mot fönsterrutorna och ler ända upp till örona. Sen kommer de utskuttande och jag känner mig för en gångs skulle väldigt stor o lång! Sen hade vi japaner överallt med sina små knäppande kameror o blixtrar. Det roliga är när de sedan får sina hästar så ser jag har en liten dam går med sin häst mot paddocken o stannar o vänder sig om o märker att hästen går snällt bakom o följer henne men inte märkt att hon stannat så hon hoppar åt sidan helt förskräckt o släpper tyglarna o slänger händerna i vädret o springer därifrån med små konstiga tjut!
Så jag får rycka fram o leda in hästen o vinka till mig henne o tala om att hästen är snäll o att hon inte ska vara orolig. Så när jag ställer in stiglädrena så börjar hon peka på hästen och visar med ett yvigt kropps språk att hon tycker att hästen är för stor att hon vill ha en mindre, så vi får snabbt försöka hitta en lite mindre, vilket är rätt svårt eftersom islandshästar överlag aldrig är särskilt stora haha.

Imorgon är iaf min lediga dag. Då ska jag försöka sova så mycket som möjligt o sen ska ja in till Rejkjavik o fixa ett nytt kontantkort så jag kan ha lite kontakt med sms utifrån världen!

Allt är så sjukt annorlunda här! Hästarna, människorna, husen. Speciellt husen! Pappa hade fått spader om han sett planlösningen på huset vi bor i J I köket har vi till o me kakel som inte har någon fog emellan. O taket i trappan ner till källaren o så lågt att till o med jag har slått i huvet rejällt när jag tog sats för att springa upp för den här om dagen.

Min säng är iaf ren nu, och jag har fått en toppen rumskamrat som har sängen under. Hon är likadan som jag när det gäller att ha det rent o snyggt omkring sig så man trivs.

Jag hade kunnat skriva hur mycket som helst känner jag! Det tar inte slut! Men det är nog dags o gå o sova, trots att det är Min lediga dag imon! För jag lär nog inte kunna sova så länge ändå.

Jag blir fantastiskt glad att ni skriver te mig! Dock vet jag inte hur man svarar här till var o en, så ja kommer vara rätt opersonlig eftersom ja skriver sånna här massa mejl J
Men jag vet att ni förstår!
Puss o kram o massa häst!

//Nån duglig islänning har jag ännu inte funnit att gifta mig med ;) bara en 26 årig sthlmare som av mig sitt nummer efter sin tur med mig o ville at ja skulle ringa om ja var i storstan o ville ta en fika eller fest, haha. Tror inte det, va!

6 kommentarer:

Hannamatilda sa...

hahaha det där me 26 åringen låter ju fin fint! :D

Underbart allt låter...blir ju avundsjuk på dig nu...allt låter så fint o vackert! vill komma o hälsa på!!!! :O

kramar om /hanna

Anonym sa...

Hejsan! oj tiden kommer bara rusa iväg för dig hör jag.. Bilderna ser underbara ut!
Fy va roligt att du redan fått guida själv! :)
roligt att en stockholmare redan stöttit på dig.. kommer massa fler sådan tillfällen jag lovar!
Här hemma har tiden gått ganska segt faktiskt..legat på domsand någon dag det har varit jätte varmt här. Njut nu av din lediga dag å ha de underbart!
Puss

Unknown sa...

hehe så gött! jag sa att det skulle lösa sig :D! så nu kommer du ha det as bra ju!

haha en 26 åring ! där ser man hah!
sjukt snygga bilder me! är avundsjuk :D

men sköt om dej!
kramar johannes

Romeo sa...

Små japaner och annorlunda planlösningar, låter som du har observerat mycket av intresse under din hittills korta visit. Haha, ne det låter som du trivs bättre nu! Jätteglad för din skull!

Skulle skriva mycket mer till dig men då är det smidigare om jag startar en egen blogg för det finns mycket att säga.

Saknar dig något grymt TT, du vet vad det står för...=)

Ha det kanon!
Pussar Romeo

Ps! Om du vill ha 26 åringen, slå honom inte!!!

Evaa sa...

Tänkte jag skulle titta in och säga hej. Det verkar vara skit kul där borta! Och bilderna är är underbara!
Och det är ju kul för dig att du för en gångs skull får känna dig lite lång ;P

Åh just det. skulle bar säga att rektorn är lite mallig över att du är där! Gulligt :P

Kramar // Evaa

Ida och Vera Olofsson sa...

Hej Tanya! Idag har vi varit och firat farfar i Åsljunga och det var lite synd att du inte var med, men du är ju ute på världens upplevelse. Jag känner igen känslan som du beskriver de första dagarna, jag kännde likadant när jag åkte till USA.
Annars har vi det jättebra, Ida har börjat krypa så nu är det full rulle hela dagarna. Du får ha det så bra så kanske vi hörs via bloggarna.
Stor kram från kusin Johanna, Ola och Ida