söndag 21 september 2008

Hello South Africa!

Hello dear friends of Sweden

Nu äntligen lyckades jag få Internet att fungera. Vi har 500mbt att använda/månad. Så Internet avgifter fungerar inte som hemma. Därför kommer ja inte kunna lägga upp bilder om ja inte sätter mig på ett Internet café! Men det kommer.

Första helgen i Kapstaden – UNDERBAR. Vi har haft tid att själva ta oss runt och skapa oss en bild av hur Kaphalvön ser ut. Vart man än vänder sig har man antingen de stora Tabel-mountain, Lions Head, devil peak eller det två haven i bakgrunden. Det är ingen extremt stor stad som man gärna kan få en bild av att den är på foton. Det är ett antal komplex mitt i smeten men sen jämnar det ut sig. Vi bor precis utanför centrum i en del som heter Sea Point. Där bor vi i en lägenhet, en trea ( en trea vilket här i Sydafrika utgår ifrån tre sovrum o två badrum) Så vi har gott om plats o stormtrivs! Jag bor i the blue room. Vart lite havs-kust inspirerat när ja flyttade in. Nu är det en vild blandning mellan coast-meets-Tanya känsla.. Iaf det är mest blått, och det gör mig väldigt lugn.

Jo, till er som möjligtvis skickat mig sms på mitt svenska nummer så är det såhär att det funkar inte här! Min första i-lands ångest när jag klev ur planet; ”Ahhhh!!! Min telefon funkar inte!! Jag vill hem!!” Iaf nu har jag fixat ett nytt sydafrikanskt nummer som man, om man nu skulle vilja, nå mig som är: +27797338687 och eftersom att det är ett sydafrikanskt nummer så betalar jag inget för att ta emot samtal, så happy me!

Jag ska förvåna alla där hemma med att berätta att jag frusit sönder vissa stunder av denna helgen! Kallt, kallt, kallt! Men värmen är på väg säger dom, när väl solen kommer steker e de gott men luften är kall.

På fredagen välkomnades vi av Akim på kontoret i Fishhoek. Det började med att han ställt fram varsin pepparspray på bordet och gick igenom hur den fungerade genom att demonstrera i luften, varav alla tog varit steg bakåt o trodde han skulle spreja ner hela rummet.

Sedan bar det av till en fin utkiks plats över False Bay, med resten av guiderna (två till). Där korkade man upp champange flaskan för att riktigt hälsa oss välkommna. Resten av dagen bestod av en crash-course för att klara att leva i Sydafrika och de hann minsann med o grilla oss redan första dagen för att visa vart skåpet ändå ska stå. Sen vi fick komma till lägenheten redan runt 2 tiden o installera oss, så vi hann med att handla o div.

Nu har första helgen iaf gått o imorgon väntar nya utmaningar. Jag bor med två fantastiska tjejer o vi kommer väldigt bra överens. Man känner redan av pressen av allt som förväntas av en och den är svårt vissa stunder men då har vi varann, för vi står i detta tillsammans o vi peppar varandra. Sofie som är erfaren guide sen innan o jobbar för solresor o har svar på många av mina o Helenas frågor. Det är en förmån att vi bor ihop med henne. Vi är tre väldigt olika personer men kompletterar varann bra tror jag. För övrigt så är dom 27 resp. 29 år. Så vad ni kan förvänta er av mig när jag kommer hem är att jag kommer vara en ordentlig o mogen dam!

Och för att göra min kära pappa stolt så vill jag berätta att jag käkat gröt till frukost hela helgen, vilket jag ska göra till en god vana och även fortsätta med i fortsättning!

Jag tänker på er därhemma o saknar er.. men försöker inte göra det alltför mycket för då skulle jag redan sitta på ett plan på väg hem. Men peppande sms är alltid varmt välkomna, även om ja inte kommer svara alltför ofta.. Men..you know I love you all!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

OOOOh min raring:)Jag är så glad för dig, you are truly every women;) Och glöm inte om någon jävlas med dig.. Show them the eeeye!!!
Saknar dig,, Francine

Anonym sa...

AAh! det later underbart.. aah du ska veta hur mycket tarar som rann ner for mina kinder dagen du akte aven om jag var har, hehe. Men det later underbart! Du kampar! kom igen vi tror pa dig! :D AA va kul du kommer ha! aah jag ar sa sjukt glad for dig! hopaps du hann fa mitt sms innan du akte ner. alksar dig gumman! ta hand om dig! puss

Tanya sa...

Jag älskar er my Laydies!!!!