tisdag 22 februari 2011

Välkommen in i huset moderjord!


A
ndra dagen på min praktik på Naturum i Vålådalen och jag har fått göra något som jag så länge längtat efter. För första gången, sen jag bodde i kära Munkaskog, så kommer jag hem och hör hur det sjunger, i hjärtat, i själen, i stugan. Idag lämnades jag själv i ett kalt utställningsrum, med fotografier på fåglar, med en enda uppgift; att fixa. Att få fixa. Altså att själv få piffa, få skapa, omvandla, smeta jord på väggarna, vältra allt i lera, drapera taket i allt som är vackert. Få gå helt lös och där ingen annan än mitt egna hjärta får bestämma. Vad kan gå snett då? Lyckan var total då jag fick ge mig iväg på skidor och med såg för att komma tillbaka med en liten björkskog på släp. Tänk dig sen att inte behöva lämna moderjord utanför dörren när du går in, utan faktiskt få bjuda in henne i huset, plantera henna och låta henne få gro och fylla rum och luft med liv, liv att leva i, här, nu, idag & imorgon...
Det kommer bli en fantastiskt fågelutställning.

Inga kommentarer: